N-VA Anzegem staat achter buurtinformatienetwerken

Op 14 november 2013, over deze onderwerpen: Veiligheid

Op de gemeenteraad van 28 mei 2013 stelde de N-VA voor om werk te maken van het promoten en stimuleren van buurtinformatienetwerken (BIN) in Anzegem. Op dit moment heeft onze gemeente nog geen BIN’s. Dit is een vrijwillige samenwerking tussen burgers, lokale ondernemingen en de politie om de buurtveiligheid te verhogen.

Op 13 november 2013 werd een eerste initiatief genomen door de burgemeester om de bevolking van het Schaliënhof Vichte te informeren over BIN’s.

Een of meerdere BIN’s in Anzegem

Aan het begin van dit jaar telde het Vlaamse Gewest reeds 492 BIN’s verspreid over 132 gemeenten. Onze gemeente beschikt echter nog niet over een dergelijk BIN. Het wordt gevormd met het oog op het verhogen van het veiligheidsgevoel en kan het plegen van misdrijven verminderen. Daarnaast vervult het nog een aantal sociale en preventieve taken. Voor Anzegem is dit nuttig. “Buurtinformatienetwerken bieden een kans om de samenwerking en informatie-uitwisseling tussen buurtbewoners, lokale handelaars en politie te optimaliseren en zo preventief op te treden tegen inbraken, criminaliteit, verdachte handelingen, …”, zegt de N-VA.

Bewoners en lokale handelaars stimuleren

Bedoeling is dat burgers en handelaars informatie over bepaalde verdachte personen of handelingen doorspelen aan de politie. De politie evalueert die info en brengt zo nodig de aangesloten BIN-leden hiervan op de hoogte.

N-VA Anzegem is voorstander om dit te promoten en te stimuleren. Het onveiligheidsgevoel is de laatste jaren niet alleen bij de burgers toegenomen, maar ook bij de plaatselijke handelaars. “In andere gemeenten heeft dit systeem, dat inwoners verwittigt van feiten, al bewezen dat het aantal woninginbraken te kunnen terugdringen. Meer dan voldoende reden om dit bekend te maken bij onze inwoners en lokale handelaars. Het zal bijdragen tot meer sociale controle en meer veiligheid”, besluit de N-VA.