Programma

Hieronder vindt u ons volledig programma voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018.

De 7 thema's waar N-VA Anzegem zich op zal focussen zijn reeds bekend: Net, Natuur, Veilig, Verantwoordelijk, Vitaal, Aandachtig en “Averechts”.

Veel leesplezier.

Het N-VA Bestuur

Beste bezoeker,

Hier kan u de speerpunten van N-VA Anzegem terugvinden voor de komende gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober 2018.

Noteer het alvast in uw agenda, want het worden belangrijke verkiezingen voor onze prachtige gemeente.

Kiezen voor N-VA is niet alleen kiezen voor een groep lokale mensen die er vol voor willen gaan om van de gemeente een prachtige plaats te maken om te leven, spelen en werken. Maar ook voor het bewaren en bewaken van enkele fundamentele waarden en normen in onze Vlaamse maatschappij.

Stemmen op N-VA bij de gemeenteraadsverkiezingen, is dan ook een belangrijke steun voor ons gezamenlijk Vlaams project!

Ons programma hebben we opgedeeld in 7 thema’s beginnend met de letters van onze partij. Veel van deze thema’s en programmapunten zal u terugvinden bij alle partijen en lijsten. Zo zijn we allemaal tegen zwerfvuil, willen we allemaal veilig verkeer en houden we allemaal van onze natuur.

Is het dan allemaal één pot nat?
Nee! Veel kan verschillen in de manier van aanpakken van de zaken! Daarom duiden we in het geel aan waarin N-VA Anzegem de zaken anders aanpakt.

Want N-VA Anzegem durft soms wel eens “Averechts” uit de hoek komen!

Als rode draad door alle thema’s heen legt N-VA Anzegem de nadruk op degelijk en deugdelijk bestuur. Bestuur waarin dossierkennis en objectiviteit hoog in het vaandel worden gedragen. Transparantie en bereikbaarheid moeten kernwaarden zijn voor lokale mandatarissen.

Hopelijk kunnen jullie zich ook vinden in deze waarden en mogen we rekenen op uw stem!

Veel leesplezier,
Het bestuur van N-VA Anzegem

Heeft u zelf een punt waar u belang aan hecht? Een lokaal probleem dat u wil aankaarten?

Aarzel niet om extra informatie te vragen, opmerkingen te geven of vragen te stellen:

Net

Zwerfvuil

Een stokpaardje van N-VA Anzegem is steeds het bestrijden van zwerfvuil geweest. Het is dan ook niet voor niks dat N-VA Anzegem reeds jaar en dag het best vertegenwoordigd is op de georganiseerde dagen voor zwerfvuilophaling in de gemeente.

Het probleem van zwerfvuil moet op twee manieren worden aangepakt:

1.Een propere omgeving is een stimulans om het proper te houden.
We moeten dus voluit gaan voor sensibilisering en zelf als gemeente het goede voorbeeld geven als het gaat om het proper houden van onze gemeente.

2.Overtreders moeten zwaar aangepakt worden!
Als we er samen voor zorgen dat de gemeente er proper bijligt, dan is een simpel vermanend vingertje niet meer voldoende om de overtreder te straffen.

Om dit te bewerkstelligen pleiten we voor volgende acties vanuit het bestuur:

• Jongeren bewust maken van de problematiek van zwerfvuil.

• Eigen mobiele camera’s om de pakkans te vergroten en bestraffen van recidive vervuilers met GAS boetes.

• Extra vuilnisbakken op strategische plaatsen.

• De zwerfvuilacties en vrijwilligers vanuit de gemeente blijven ondersteunen en uitbreiden.

Leegstand

Leegstaande terreinen en gebouwen zijn zowel op esthetisch als maatschappelijk vlak een doorn in het oog van onze gemeente.

We moeten deze terreinen en gebouwen dan ook zien als opportuniteiten tot ontwikkeling van nuttige en maatschappelijk gedragen invulling. Als gemeente moeten we meer middelen inzetten om sneller op de bal te spelen als panden of terreinen leeg blijven staan en een vervuilende indruk geven in ons straatbeeld.

• Sneller contact opnemen met eigenaars van leegstaande gebouwen of terreinen.

Leegstand in kaart brengen, eigenaars op regelmatige basis herinneren aan hun verantwoordelijkheid en gemeentelijke leegstandsheffing doorvoeren om panden opnieuw op de woningmarkt te krijgen.

Natuur

Natuurgebieden & Bossen

Één van de grootste verwezenlijkingen van de voorbije legislatuur is – met grote inzet vanwege N-VA Anzegem – de aankoop van Tiegembos! Daar zijn we fier op!

Het is goed dat de gemeente de touwtjes zelf in handen heeft wat de natuurgebieden en bossen betreft in onze gemeente. Op deze manier kunnen we het best deze gebieden vrijwaren en een correcte invulling en onderhoud bieden.

Daar waar mogelijk willen we dus deze aanpak aanhouden in de komende legislatuur en zullen we niet nalaten – in samenwerking met lokale milieu- en natuurverenigingen – ecologisch waardevolle gebieden aan te kopen om deze duurzaam en natuurvriendelijk te ontwikkelen en te beheren of te laten beheren.

• In het nieuwe Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRSP) moeten duidelijk zones voor het uitbreiden van bossen aangegeven staan.
  • Aanmoedigen van privé-initiatieven om natuur en bos te creëren.
  • Nieuwe ecologisch waardevolle gebieden als gemeente aankopen of aanleggen.
  • Vasthouden aan regel dat elke gevelde boom moet vervangen worden door nieuwe bomen op plaatsen waar dit opportuun en mogelijk is.

Ruimtelijke Ordening – Open Ruimte

Anzegem is een groene en landbouwrijke gemeente. Al deze open ruimte moet gebruikt worden op een manier die de volledige gemeenschap het beste resultaat geeft.
We horen regelmatig over ‘de betonstop’. We zullen met onze open ruimte beter moeten omspringen dan in het verleden is gebeurd.
Ook N-VA Anzegem wil deze denkoefening niet uit de weg gaan. Maar dan wel met zin voor realisme en respect voor behoud van eigendomsrechten en landbouwgrond.

N-VA pleit om de ruimtelijke ordening als middel te gebruiken om op een realistische en werkbare manier open ruimtes te vrijwaren en tegelijk de leefbaarheid in de dorpskernen een nieuwe vitaliteit te geven:

• Inbreiden langs de  hoofdwegen
  • Woonuitbreidingsgebieden enkel nog aansnijden in of palend aan de kernen van de hoofddorpen (Anzegem en Vichte).
  • Ruimtelijke Uitvoeringsplannen opmaken voor de zones waar eventueel zou kunnen gebouwd worden in de landelijke dorpen zodat dit in de toekomst niet meer kan. Dit moet gepaard gaan met een billijke en eerlijke vergoeding voor de eigenaars.
  • Naast het feit dat we oog moeten hebben voor open ruimte, mag de leefbaarheid in de dorpen hierdoor niet in het gedrang komen! Het inwonersaantal (vooral jonge gezinnen) en de dienstverlening in de dorpskernen moet omhoog om volledig uitsterven van deze kernen te voorkomen!
  • Het vrijwaren van landbouwgebied voor onze landbouwers! N-VA is voor bossen en natuur, maar dit moet met respect voor ons landbouwverleden en –heden gebeuren!
  • Meer aandacht voor water.  Opvang hemelwater en voorzien van wateropvangbekkens in de waterrijke of –gevoelige gebieden.

Trage wegen & Wandelpaden

Het netwerk aan trage wegen en wandelpaden in onze gemeente is erg uitgebreid en een troef voor het wandeltoerisme. Historische paden zijn soms overgroeid of helemaal verdwenen.

Ook functioneel kunnen wandelpaden de verbinding maken tussen verschillende delen en regio’s van de gemeente waardoor minder gemotoriseerde verplaatsingen nodig zijn.

Daarom neemt N-VA Anzegem volgende standpunten in:

• Kerkwegels en historische wandelwegen verder in kaart brengen.
  • Vasthouden aan het principe om één trage weg per jaar in ere te herstellen.
  • De aangelegde wandelpaden goed onderhouden met speciale aandacht voor de gebruikte materialen (geen afval in de schors)!

Veilig

Verkeer

Veilig verkeer is voor iedereen een prioritaire doelstelling. Op de grote wegen wordt het steeds drukker en heel wat scholen in onze gemeente liggen langs druk bereden wegen.

Het is dus van primordiaal belang dat we onze kinderen op een veilige manier te voet of met de fiets naar school kunnen sturen. Geen enkele ouder zou schrik moeten hebben om hun kinderen ’s morgens uit te wuiven.

Daarom streven we met N-VA Anzegem naar een verhoging van de veiligheid van het verkeer in het algemeen en heel specifiek rond de schoolbuurten.

• Ons blijvend engageren in SAVE (ouders verongelukte kinderen)
  • In al onze beslissingen moeten we rekening houden met de zwakke weggebruiker (kinderen, schoolgaande jeugd, mindervaliden en senioren)
  • N-VA Anzegem wil een grootschalig onderzoek doen in de komende legislatuur omtrent hoe we de veiligheid in de schoolomgevingen kunnen maximaliseren en dit dan uiteraard ook uitvoeren! (voorbeeld: kerkdreef Vichte kan schoolstraat worden)
  • Extra aandacht voor “verkeersopvoeding” in de scholen voor onze kinderen. Maar ook voor de volwassen zwakke weggebruikers kunnen infosessies worden georganiseerd.

Omleidingsweg Anzegem

Wat de omleidingsweg betreft neemt N-VA Anzegem een genuanceerd en pragmatisch standpunt in. In eerste instantie moet de focus gaan naar het oplossen van de problematiek van de Kerkstraat in Anzegem.

De bevoegdheid en de beslissing voor het dossier van de omleidingsweg speelt zich volledig af op provinciaal niveau. Zelfs bij een beslissing dat de omleidingsweg er komt, zal dit niet op korte termijn gerealiseerd worden.

Uiteraard vinden we het geen ideaal scenario om door het landelijke Anzegem een nieuwe streep beton te trekken. Als we een oplossing kunnen vinden waardoor geen omleidingsweg nodig is, kunnen die plannen misschien worden opgeborgen.

N-VA Anzegem uit vooral ook zijn bezorgdheid over de gevolgde procedure: Wat gebeurt er met de eigenaars die op of langs het binnenkort vastgelegde tracé wonen of er grond bezitten? Die gronden en panden verliezen onmiddellijk zo goed als hun volledige marktwaarde zonder enige directe compensatie, terwijl die omleidingsweg - als hij er ooit komt - er misschien maar binnen 20 jaar zal liggen en ondertussen die mensen allemaal in onzekerheid doet leven. De provincie moet hier een duidelijk antwoord op leveren!

• Oplossing voor de problemen in de kerkstraat is prioriteit nummer 1.
  • De gemeente Anzegem moet in overleg en contact blijven met de provincie om de procedure op de voet te volgen.
  • N-VA Anzegem wil duidelijkheid voor de grond- en woningeigenaars op en rond het tracé dat vastgelegd wordt!

Fietspaden

N-VA Anzegem wil dat de fiets opnieuw naast het openbaar vervoer komt te staan. De kracht van de fiets als snelle en goedkope weg naar school, werk en buurt moet herontdekt worden. De gemeente is het meest aangewezen niveau om werk te maken van een totaalplan fiets. De Vlaamse overheid ondersteunt de gemeenten in het kader van de mobiliteitsconvenanten en door kennis ter beschikking te stellen.
Verkeersveiligheid is voor ons prioritair in het belang van de zwakke weggebruiker en daarvoor hebben we veilige fiets- en wandelpaden nodig.

• Nieuwe fietspaden leggen we best aan in asfalt, dit is veiliger en geeft een betere fietservaring.
  • Onderhoud van de bestaande fietsinfrastructuur moet beter! (regelmatig vegen, herstellingen,...).

Zwaar verkeer

Veilige “trage wegen” en veilige schoolomgevingen zijn noodzakelijk, het zwaar vervoer moet waar mogelijk geweerd kunnen worden zonder de economische activiteiten nodeloos te hinderen.

• Opleggen door de gemeente bij bouwwerfverkeer van tijdstippen van zwaar verkeer.
  • Strengere controle op doorgaand zwaar verkeer waar dit niet is toegestaan.
  • Zorgen voor duidelijkheid naar de bedrijven en ondernemers toe omtrent de routes om hun bedrijf bereikbaar te houden.

Vandalisme & (kleine) criminaliteit

Veiligheid is meer dan een zaak van politie en justitie alleen; het is een collectieve verantwoordelijkheid van de hele gemeenschap. De burger is de eerste partner van de politie in de strijd tegen de criminaliteit.

De officiële criminaliteitscijfers geven een objectief beeld, maar minstens even belangrijk zijn de (subjectieve) ervaringen van de inwoners (het ‘onveiligheidsgevoel’).

• Organiseren van een bevraging bij de bevolking omtrent ervaringen van kleine criminaliteit in hun buurt.
  • De politie moet de bestaande Buurtinformatienetwerken (BIN) verder ondersteunen en rekening houden met de ervaringen en verzuchtingen van de leden van het BIN.
  • Wie kent nog zijn/haar wijkagent?! Hij/Zij dient opnieuw zichtbaar en aanspreekbaar te zijn.

Verantwoordelijk

Financiën

Het is de taak van het gemeentebestuur de beschikbare middelen (belastingen, subsidies) weldoordacht te besteden. Soberheid is de leidraad in het beheer en het financieel beleid van onze gemeente.

Met N-VA Anzegem willen we het geld van de gemeente weldoordacht besteden, rekening houdende met de lange termijn ook al draagt een volgende eventuele andere coalitie hiervan de vruchten.

Naast de lopende projecten (Zwembad, Brandweerkazerne, kerk Anzegem,...), staan er heel wat grote investeringen voor de deur van de gemeente Anzegem.

• Geen belastingverhoging onder N-VA bestuur!
  • Verdere afbouw van de leninglast zodat we een begroting op orde kunnen voorleggen.
  • Correcte en tijdige betaling van de leveranciers (lead by example).

Transparantie

We merken dat veel mensen afhaken als het over politiek gaat. Met N-VA Anzegem zijn we ervan overtuigd dat meer transparantie naar de bevolking toe het vertrouwen van de mensen hierin kan opkrikken.

• Maximale openheid en transparantie omtrent genomen beslissingen. Dit kan bereikt worden door nauw samen te werken met dorpsraden en verenigingen van de gemeentes omtrent projecten die hen aanbelangen.
  • Met hoe meer mensen we nadenken over dossiers, hoe beter het resultaat zal zijn. Daarom pleiten we bij N-VA Anzegem voor gedeelde bevoegdheden voor de schepenen zodat geen enkele schepen op zijn eentje beslissingen kan nemen binnen zijn bevoegdheid.
  • We zetten een performante organisatie op voor grote dossiers met werkgroepen waar niet alleen schepenen, gemeenteraadsleden en politici van de gemeente in vertegenwoordigd zijn maar ook gewone burgers met ervaring op het veld.
  • Inzage voor volledige gemeenteraad in alle officiële documenten zonder nood tot goedkeuring (binnen het juridisch toelaatbare uiteraard).

Bereikbaarheid

Naast  transparantie is de bereikbaarheid van de gemeentediensten en de mandatarissen van essentieel belang.

• De dienstverlening van de gemeente dient de focus te leggen op haar kerntaken. Meer en meer zaken kunnen we doen via elektronisch loket of kunnen uitbesteed worden. We mogen de denkoefening hieromtrent niet uit de weg gaan.
  • De burger moet ten allen tijde en op een makkelijke manier in contact kunnen komen met de gemeente.
  • De gemeente ondersteunt initiatieven van burgers en verenigingen.

Eerlijkheid & Dossierkennis

Bovenal moet voor N-VA Anzegem het bestuur een eerlijk bestuur zijn. Dit kan bereikt worden door beslissingen te nemen gebaseerd op ruime dossierkennis en zonder persoonlijke voorkeur.

De eerder vermelde “gedeelde bevoegdheden” van de schepenen (van verschillende partijen) kan hiertoe tevens bijdragen. Dit zorgt voor een checks & balances systeem waarbij één schepen niet alleen alle informatie heeft of kan beslissen over een bepaald dossier.

Digitalisering

De tijden veranderen en de wereld wordt steeds digitaler. Ook een gemeente mag hierin niet achterblijven.

Daarom stellen we onderstaande belangrijke punten op vlak van digitalisering om enerzijds de transparantie van ons bestuur ten goede te komen en ook ons prachtige historische verleden veilig te stellen:

• We implementeren een livestream van de gemeenteraad.
  • Extra middelen en ondersteuning voor sociale media en website.
  • N-VA Anzegem wil in samenwerking met vrijwilligersorganisaties van de deelgemeentes een project opstarten om de digitalisering van de vele rijke archieven in onze gemeente te vrijwaren voor de toekomst!

Vitaal

Lokale economie

We investeren in de leefbaarheid van de dorpskernen, waar winkels tot hun recht komen en de buurt zuurstof geven

De N-VA stelt voor om jonge starters en KMO’s te ondersteunen door in de gemeente één KMO-ambtenaar als contactpersoon aan te duiden, die hen als een uniek aanspreekpunt doorheen het hele administratieve traject loodst.

Ondernemers die bijdragen tot economische groei en instaan voor werkgelegenheid verdienen alle steun. We maken werk van een correct vergunningsbeleid en transparante dienstverlening zonder veel papierwerk. Het gemeentebestuur ijvert voor voldoende goed uitgeruste en goed gelegen economische locaties voor KMO’s en starters. Er dient ook werk gemaakt te worden van het herbestemmen van oude bedrijfssites rekening houdend met de gewijzigde toestand van de buurt. Deze zones kunnen herbestemd worden naar een modern lokaal bedrijventerrein ofwel naar woonzones.

De N-VA pleit voor een optimale communicatie vanuit de gemeente met de lokale bedrijfswereld. Bv. wegenwerken tijdig aankondigen en toelichten kan veel ergernis voorkomen.

De N-VA biedt nieuwe starters een kans door in onze gemeente een bedrijfsverzamelgebouw op te richten. Dit is een gebouw waar startende ondernemers bedrijfsruimte kunnen huren. Voor dit initiatief kan een Privaat-Publieke Samenwerking (PPS) worden geïnitieerd.

• N-VA Anzegem wil een wekelijkse streekproductenmarkt inrichten waar lokale ondernemers en landbouwers hun verse producten kunnen aan de man brengen. Dit stimuleert de korte keten in onze lokale economie!
  • Bedrijvencentrum voor starters en kleine zelfstandigen met centrale dienstverlening.
  • Wegenwerken zo veel mogelijk coördineren (inclusief in samenspraak met andere overheden) zodanig dat we de hinder voor onze zelfstandigen en ondernemers zo veel mogelijk beperken. Dit houdt ook in dat de omleidingssignalisatie extra aandacht krijgt.

Verenigingsleven & Jeugd

Evenementen en feesten versterken het sociale weefsel. Door activiteiten te organiseren (wijkfeesten,…) leren buren elkaar kennen en vergroot het gevoel van sociale controle. Het is belangrijk dat deze in de meest optimale omstandigheden georganiseerd worden. De gemeente stimuleert en ondersteunt wijk-, dorps- en straatfeesten.

Er moet voldoende infrastructuur voorzien worden voor de jeugd en het verenigingsleven.

De nodige vergaderruimte moet ter beschikking kunnen worden gesteld en voor de jeugd een fuifzaal zodat niet naar andere gemeenten moet worden uitgeweken.

• De bevolking en verenigingen van Vichte betrekken bij de Herinrichting Ommersheimplein!
  • Bevraging bij alle verenigingen van onze gemeente naar beschikbare ruimte om bijeen te komen. En op basis van de resultaten een actieplan opstellen.
  • Wijk-, dorp- en straatfeesten steunen en stimuleren.

Dorpsraden

Met de doorstart van een vernieuwde dorpsraad in Vichte is een mijlpaal gezet.

Democratie begint van onderuit!

Voor N-VA Anzegem is het van cruciaal belang dat bij alle dossiers en beslissingen die genomen worden die de deelgemeentes aangaan, de bevolking van deze deelgemeentes ten volle op de hoogte is en mee de beslissingen draagt.

Daarom stelt N-VA Anzegem dat volgende acties noodzakelijk zijn:

• Stimuleren om dorpsraden op te richten in elke deelgemeente.
  • Minstens één maal per jaar zit het College van Burgemeester en schepenen samen met de dorpsraden om informatie uit te wisselen, vragen te stellen en duidelijke engagementen aan te gaan.

Sport & Vrije tijd

Het belang van goede en aangepaste infrastructuur kan niet genoeg onderstreept worden.

Zonder de juiste infrastructuur kan men niet op een kwalitatieve manier aan sport doen. De N-VA is er dan ook van overtuigd dat men dient te investeren in een gemeentelijk sportinfrastructuurbeleid waarbij men aandacht heeft voor het ondersteunen van of het zelf ontwikkelen en onderhouden van de nodige sportfaciliteiten in de eigen gemeente. Hierdoor moet elke inwoner in de directe omgeving gebruik kunnen maken van zowel in als outdoorinfrastructuur.

• Aanleg van een extra Finse piste.
  • Zorgen dat alle sportverenigingen de noodzakelijke investeringen krijgen.

Toerisme

De N-VA wil dat Anzegem prioritair gaat voor de verbreding en verdere uitbouw van de toeristische fietsroutes, wandelroutes, ruiterroutes, … Ook een verdere verrijking en uitbouw van ‘De zachte ring’.

Onder de N-VA kreeg het toerisme in Anzegem reeds een ‘boost’ de voorbije 6 jaar. Denk maar aan de groene Zachte Ring, de vele fiets- en wandelnetwerken, de Anzegemse streekproducten, de herdenkingsheuvel, het amfitheater in Tiegembos, de uitkijktoren, het uitkijk-platform aan de Kleine Kluis en de camperzone die er binnenkort komt.

Met de steun van onze minister-president Geert Bourgeois konden we Tiegembos aankopen.

We willen hierin dus zeker de ingeslagen weg verder bewandelen!

Ruimtelijk Beleid & Wonen

De gemeentemonitor 2018 heeft één zaak heel duidelijk aangetoond: Anzegem heeft nood aan jonge, vitale gezinnen.

Meer nog dan in andere regio’s slaat de vergrijzing in Anzegem zwaar toe. Dit is mede het resultaat van het beleid dat de laatste jaren is gevoerd. Een kentering is op dit vlak daarom noodzakelijk.

Één van de zaken waar N-VA Anzegem een andere richting wil uitgaan is de wildgroei aan appartementsgebouwen. De dorpssfeer van onze kernen gaat hiermee op lange termijn volledig verloren.

De gemeente moet een langetermijnvisie uitwerken met het oog op het herstel of behoud van de leefbaarheid van de dorpen.

Nieuwe woonwijken moeten kunnen in de hoofddorpen Anzegem en Vichte om jonge gezinnen aan te trekken. Deze wijken moeten een weerspiegeling zijn van de maatschappij met woningen voor grote en kleine gezinnen en mogelijkheden tot nieuwe vormen van wonen zoals kangoeroewonen.
Deze stijging in woonaanbod zal tegelijk ook zorgen voor een betere garantie op een betaalbare woning in eigen streek voor onze kinderen.

• Uitwerken van het nieuwe Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS) gericht op vitaliteit van de dorpen, landbouw en verkeersveiligheid.
  • Actualisering van de woonbehoeftes gebaseerd op aantrekken van jonge, vitale gezinnen.
  • Kritischer zijn naar het vergunnen van appartementsgebouwen. We willen met N-VA Anzegem de trend van de “appartementisering” tegengaan!
  • Stimuleren van nieuwe woonprojecten die jonge gezinnen kunnen aantrekken of nieuwe woonvormen met een open karakter vooropstellen.

Aandachtig

We willen niet dat iemand uit de boot valt, daarom hebben we extra aandacht.

Aandacht voor onze senioren
Aandacht voor onze kinderen
Aandacht voor onze jongeren
Aandacht voor invaliden, chronisch zieken,...
Aandacht voor kans –en schuldarmoede
Aandacht voor vereenzaming en sociaal isolement via detectie en ondersteuning, wijkwerking en initiatieven door en voor de buren
Aandacht voor een sterke integratie van het ocmw in de gemeente, sociaal huis met een lage drempel
Aandacht voor onze mobiliteit, voldoende aanbod NMBS en de LIJN

Senioren

De gemeente maakt een ouderenbeleidsplan op met aandacht voor inspraak, wonen, veiligheid, mobiliteit, zorg en gezondheid, informatie, sociaal leven, cultuur, sport en bewegen.

Kinderopvang

N-VA Anzegem gaat voor voldoende, betaalbare en flexibele kinderopvang, zowel voorschools als buitenschools en met een zo optimaal mogelijk gewaarborgde toegang. Ook het aanbieden van occasionele kinderopvang hoort daarbij.

Dit kan bij voorkeur in partnerschap met privé initiatieven.

In elke deelgemeente moeten mogelijkheden zijn voor kinderopvang om de jonge gezinnen aan te trekken en een kans te geven om een vitaal leven op te bouwen.

Eenzaamheid

N-VA Anzegem wil zwaar inzetten op initiatieven om sociale isolatie (vooral bij ouderen) tegen te gaan.

1.       Initiatief opzetten om actief vereenzaming op te sporen en actieplan opstellen met experten om de mensen hierin te ondersteunen.

Onderwijs

De N-VA vindt dat we het flankerend onderwijsbeleid, waarbij de gemeente een sector- en nettoverschrijdende regierol op zich kan nemen, verder moeten uitbouwen. Het is de bedoeling dat het lokale bestuur deze opportuniteit optimaal invult en dat het flankerend onderwijsbeleid de hele lokale (school)gemeenschap ten goede komt.

De N-VA zet volop in op de ‘brede school’ en geeft dit concept een ruime(re) invulling. Volgens ons is een brede school het kloppend hart van de gemeenschap. Het optimaal benutten van de schoolinfrastructuur is hierbij het vertrekpunt en het draagt bij tot het versterken van het sociaal weefsel. Bovendien is het ook een kwestie van efficiëntie.

Invaliditeit

N-VA Anzegem wil op twee assen actie ondernemen om mensen met een handicap en rolstoelgebruikers een betere levenskwaliteit te bieden:

1.       Alle inwoners die een handicap of chronische ziekte hebben, zijn de beste experten om te laten weten hoe zij hun levenskwaliteit verbeterd zouden kunnen zien worden. Zij moeten dus actief bevraagd worden (aan huis indien ze niet mobiel zijn) om te zien welke acties door de gemeente zouden kunnen ondernomen worden om hun leven kwalitatiever te maken. Dit moet resulteren in een duidelijk actieplan voor de komende 6 jaar.

2.       De gemeente moet een sensibiliseringscampagne opzetten op lokaal niveau gericht aan alle mensen van Anzegem met enkele tips over hoe iedereen het leven van mensen met een handicap makkelijker kunnen maken.

Openbaar vervoer

Het is niet vanzelfsprekend om bij de Lijn en NMBS de dienstregelingen te laten veranderen voor een “kleine”gemeente als Anzegem.

We moeten dus blijvend lobbyen bij deze organisatie en op hogere politieke niveau’s om een beter aanbod en betere verbindingen te krijgen in de stations van Vichte en Anzegem en tevens alle bushaltes.

"Averechts"

We willen anders aan politiek doen, wat soms “averechts” kan overkomen bij de andere politieke traditionele partijen. Goede ideeën, vanwaar ze ook komen, verdienen aandacht en actie.

We nemen soms “gas terug” om te bestuderen, te bevragen…om dan onze verantwoordelijkheid te nemen en te beslissen. Politiek voeren is niet voor onze “meerdere glorie” maar voor het algemeen belang en de Anzegemse burger.

Met een open visier!

We moeten durven keuzes maken, de middelen zijn niet onbeperkt, dus moeten we met de middelen die ter beschikking zijn het grootste maatschappelijk welzijn generen.

We moeten openstaan voor ideeën en voorstellen over partijgrenzen heen. Indien deze voorstellen  goed zijn en een wezenlijke bijdrage leveren moeten we deze dan ook durven realiseren.

• Een ideeën bus voor de bevolking waar echt op ingegaan wordt.

Fusie!

N-VA Anzegem wil het debat openen in verband met een vrijwillige fusie met een buurgemeente(s). Als er nog een vrijwillige fusieronde volgt, mogen we deze boot absoluut niet missen.

Een toekomstige verplichte fusie zal sowieso nooit zo interessant zijn als een vrijwillige zelfgekozen (en gesubsidieerde) fusie.

Wij willen deze denkoefening niet uit de weg gaan en toekomstgericht denken.

Heropwaarderen eigenheid van de deelgemeentes

N-VA Anzegem wil terug de namen van de deelgemeentes gebruiken in officiële documenten, op website,…!

Administratief zijn we ‘Anzegem’ maar mensen in de deelgemeentes mogen gerust Tiegemnaar, Ingooigemnaar, Kasternaar, Gijzelbrechtegemnaar, Vichtenaar of Anzegemnaar zijn.

Op de wijk- en dorpskermissen mogen gerust de dorpsvlaggen naast de Vlaamse Leeuw hangen!

Gedeelde bevoegdheden

N-VA wil belangrijke bevoegdheden, dossiers en projecten onder de bevoegdheid van meerdere schepenen brengen. Dit zorgt ervoor dat nooit één schepen op zijn eentje beslissingen kan nemen die niet voldoende weldoordacht zijn.
Met twee stel hersenen ben je altijd beter dan één iemand alleen!

Bovendien kunnen in belangrijke dossiers deze schepenen aangevuld worden met experten uit verenigingen of andere burgers die expertise hebben in het dossier dat op tafel ligt.

Hoe meer betrokkenheid (met dossierkennis uiteraard) hoe beter!

Dit is een grote wijziging van de huidige politieke cultuur waarin dikwijls de verantwoordelijke schepen liever niet in zijn/haar kaarten laat kijken en alle pluimen die binnen zijn/haar bevoegdheid vallen alleen op zijn/haar hoed wil kunnen steken.

Politiek en bestuur gaat niet over pluimen op hoeden!