Sociale zaken

Sociaal beleid moet voor de N-VA in de eerste plaats geïntegreerd beleid zijn. Als noodzakelijke voorwaarde voor een efficiënt sociaal beleid moeten de schotten tussen de gemeente en het OCMW zoveel mogelijk verdwijnen. Ook samenwerking met andere welzijnsactoren is hierbij noodzakelijk.

Sociale insluiting is voor de N-VA het doel. Dit vraagt een informatie- en dienstverlening op maat van iedereen die er nood aan heeft: gelijke toegang tot een menswaardig bestaan is voor de N-VA een recht. Sociale economie richt zich zoveel mogelijk op doorstroming naar de reguliere economie. Zich inzetten als vrijwilliger voor de eigen gemeenschap wordt voldoende naar waarde geschat.

Een efficiënt en transparant sociaal beleid confronteert burgers ook met hun individuele verantwoordelijkheid en stuurt bij waar het evenwicht tussen rechten en plichten is zoekgeraakt. Respect werkt in twee richtingen!

Een geloofwaardig en gedragen lokaal beleid is er een van goede zorgen, maar hetstaat of valt ook met heldere afspraken.

VISIE

 

SYNERGIE OP LOKAAL NIVEAU

 
De N-VA pleit voor een geïntegreerd lokaal sociaal beleid (LSB) waarbij iedereen gelijke toegang krijgt tot het recht op een menswaardig leven. Een effectief lokaal sociaal beleid vereist:

  • samenwerking tussen de lokale besturen onderling,
  • samenwerking tussen het lokale bestuur en de diverse welzijnsactoren.
     

Door de kwaliteit van het lokale bestuur te verbeteren, verhoogt de efficiëntie en verlagen de kosten. Zo kunnen de beschikbare middelen optimaal ingezet worden voor de kerntaken van de lokale overheden.

De N-VA pleit voor een creatieve samenwerking die leidt tot een mensgerichte en kwaliteitsvolle informatie- en dienstverlening. Daarbij streven we het welzijn van de hele bevolking na, zonder onderscheid van geslacht, leeftijd, geaardheid, handicap, inkomen, levensbeschouwing of afkomst.

Samenwerking tussen gemeente en OCMW

De N-VA wil dat alle sociale taken van de gemeente in handen komen van het OCMW/Sociaal Huis. Een efficiënt lokaal sociaal beleid vereist samenwerking tussen OCMW/Sociaal Huis en andere gemeentelijke diensten (ICT-diensten, personeel, financiën).

Maximale integratie van de verschillende diensten – binnen het wettelijke kader – is wenselijk en verdient aanmoediging. Ze fysiek samenbrengen in één administratief centrum biedt bovendien voordelen voor bestuur én burger.

Verder kunnen ook verschillende ‘vakschepenen’ betrokken worden bij de ontwikkeling, de uitvoering en de evaluatie van het lokale sociale beleid.

Samenwerking met diverse welzijnsactoren

Verschillende actoren zijn betrokken bij het lokale sociale beleid. Lokale besturen kunnen mee de motor zijn van een goede samenwerking tussen al deze verschillende diensten en organisaties. Diversificatie en versoepeling van de samenwerkingsvormen tussen een lokaal bestuur en deze verschillende welzijnsactoren is een must.

Samenwerking is vereist met actoren zoals:

  • Centrum Algemeen Welzijnswerk (C.A.W.)
  • LOGO (Locoregionaal gezondheidsoverleg en -organisatie)
  • Tewerkstellingsdiensten
  • Huisvestingsdiensten
  • Opleidingscentra
  • Sociale dienstverleners
  • Vlaams Netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen.
     

Informatie- en dienstverlening: toegankelijk en transparant

Toegankelijke en transparante informatie over het aanbod aan sociale dienstverlening is minstens zo belangrijk als de dienstverlening zelf. Daarom dient elke gemeente werk te maken van een goed communicatiebeleid (welzijnsgids, digitale communicatie, laagdrempelige gemeentelijke diensten).

Een goede informatie- en dienstverlening dient op maat te zijn van die doelgroepen die een hoger risico lopen op vereenzaming en armoede, zoals senioren, alleenstaande ouders, personen met een handicap, allochtonen, … Zo kan er tijdig ingegrepen worden en kunnen we individuele drama’s vermijden.

We streven naar een beleid dat gericht is op sociale insluiting en een kwalitatieve zorg op maat van alle inwoners. Een coherent lokaal sociaal beleid dat sociale economie aanwendt als doorstroming naar de reguliere economie en vrijwilligerswerk en individuele inzet valoriseert, leidt tot een samenleving waarin iedereen zich goed kan voelen.

 

DE INDIVIDUELE VERANTWOORDELIJKHEID HERSTELLEN

 
Het is evident dat zorg en steun terechtkomen bij diegenen die er nood aan en recht op hebben. Toch zijn aan rechten ook plichten verbonden. De N-VA verzet zich tegen de zogenaamde ‘betuttelende pampercultuur’ die afhankelijkheid in stand houdt. Burgers moeten op hun individuele verantwoordelijkheid aangesproken worden.

Onze sociale zekerheid is en blijft een verzekering waaraan ook verplichtingen verbonden zijn. Tegenover het recht op werkloosheidsuitkering staat de plicht om werk te zoeken en werk te aanvaarden. Tegenover het recht op volwaardig deelnemen aan onze maatschappij staat de plicht om de taal te leren en zich te integreren. Deze wederkerigheid is cruciaal.

Misbruiken kunnen niet door de beugel, aangezien het de samenleving in zijn geheel is die er voor opdraait. Sociale fraude is diefstal van overheidsgeld en tast het kostbare sociale weefsel aan. Een geloofwaardig en rechtvaardig sociaal beleid speurt misbruiken op en bestraft ze.

 

GEZONDHEIDSZORG

 
Gemeente en OCMW kunnen samen en in overleg met de plaatselijke gezondheidswerkers een lokaal gezondheidsbeleid ontwikkelen. Best wordt er samengewerkt via de ‘Logo’ (Locoregionaal gezondheidsoverleg en -organisatie) van de regio. Dit is een regionaal samenwerkingsnetwerk tussen gemeenten, OCMW’s, scholen, ziekenfondsen, huisartsenkringen, ziekenhuizen, … dat instaat voor de aansturing en realisering van de verschillende gezondheidsdoelstellingen. Dit kan gaan van het promoten van gezonde voeding over valpreventie voor senioren tot mensen warm maken voor borstkankerscreening.

Via ondersteuning van lokale huisartswachtkringen verzekeren lokale besturen de blijvende beschikbaarheid van eerstelijns gezondheidszorg. Via het toekennen van premies voor mantelzorg of thuisverzorging van bijvoorbeeld chronisch zieken of kinderen met een handicap kan een gemeentebestuur toch een steuntje in de rug geven.

 

PERSONEN MET EEN HANDICAP

 
Personen met een handicap vragen niet om een ‘apart’ beleid. De N-VA kiest daarom voor een inclusief beleid, waarbij aandacht voor de specifieke noden van burgers met een handicap een evidentie is binnen elk beleidsdomein. Concreet wil dit zeggen dat er in elk onderdeel van het gemeentelijke beleid aandacht is voor personen met een handicap.

Integrale toegankelijkheid betekent dat alle voorzieningen (gebouwen, diensten, de publieke ruimte) voor wonen, leven, werken, communicatie en informatie effectief bereikbaar, betreedbaar, betaalbaar en bruikbaar zijn voor iedereen. Iedereen moet op een onafhankelijke en gelijkwaardige wijze gebruik kunnen maken van alle voorzieningen, of men nu een handicap heeft of niet.

ARMOEDE

 
Gemeente en OCMW waken erover dat iedereen, ook minder kapitaalkrachtigen, toegang krijgen tot het recht op een menswaardig leven. Mensen in armoede moeten volwaardig kunnen participeren aan cultuur, sport en jeugdactiviteiten. Lokale besturen ondernemen hiervoor actie gericht op sociale insluiting, zonder echter te stigmatiseren.

Daarnaast zetten de gemeenten en OCMW’s volop in op responsabilisering en het aanscherpen van de eigen zelfredzaamheid als remedie tegen armoede.

Programmapunten

 
Samenwerking tussen gemeente en OCMW

  • De voorzitter van het OCMW is tevens de schepen van Sociale Zaken, Welzijn en Gezondheid.
  • De gemeente en het OCMW werken maximaal samen op het vlak van logistiek en ondersteunende diensten:
    • gezamenlijk inzetten van personeel
    • gemeentepersoneel in OCMW-gebouwen en/of OCMW-personeel in gebouwen van de gemeente
  • Bepaalde diensten (ICT, personeelsdienst, … ) worden maximaal geïntegreerd.
  • Het Sociaal Huis is de spil in het lokale sociale beleid en heeft een informatiefunctie, loketfunctie en doorverwijsfunctie.
  • De uitwisseling van informatie tussen de verschillende bestuursniveau (lokaal, provinciaal, Vlaams) wordt gemaximaliseerd.
  • De N-VA stuurt competente vertegenwoordigers naar de OCMW-raad die actief meedenken over en werken aan een sociaal beleid. De OCMW-raad dient niet om ‘gebuisde’ kandidaten op te vissen.
     

Communicatie lokaal sociaal beleid (LSB)

  • De gemeente en het OCMW werken een gezamenlijk communicatiebeleid uit over het sociale aanbod van en in de gemeente.
  • Informatie over het lokale sociale aanbod wordt zo breed mogelijk en via verschillende kanalen verspreid: infobrochures, affiches, de gemeentelijke website, persoonlijk contact tussen de gemeentelijke administratie en de burgers. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar nieuwe inwoners en anderstaligen.
  • Via buurtgesprekken per wijk worden burgers geïnformeerd over, maar vooral betrokken bij het sociale beleid. Suggesties, vragen, … worden meegenomen bij de uitwerking van het lokale sociale beleidsplan.
     

Vrijwilligerswerk maximaal ondersteunen

  • Vrijwilligers kunnen rekenen op een collectieve verzekering tijdens hun vrijwilligerswerk.
  • Bij de ondersteuning van het vrijwilligerswerk in de gemeente gaat bijzondere aandacht uit naar vrijwilligerswerk bij verenigingen en organisaties met een sociaal doel.
  • De gemeente werkt samen met het Steunpunt Vrijwilligerswerk.
     

Herstellen van de individuele verantwoordelijkheid

  • Gemeenten en OCMW’s responsabiliseren hun burgers: geen enkele vorm van fraude is aanvaardbaar.
  • De manier waarop gemeenten en OCMW’s hun cliënten ondersteunen wordt zo transparant mogelijk georganiseerd. Tegenover bepaalde rechten (bijvoorbeeld het ontvangen van een leefloon) staan ook bepaalde plichten (bijvoorbeeld het zoeken van een job, het volgen van bijkomende opleidingen).
  • Gemeenten en OCMW’s hebben in hun beleid aandacht voor preventie via voorlichting en begeleiding, maar ook voor het aanpakken van wantoestanden via controle, opsporing en zo nodig sanctionering.
  • De gemeenten en OCMW’s voorzien in opleidingen om de fraude-alertheid van het personeel aan te scherpen. Uitgeschreven processen en procedures sluiten mogelijke achterpoortjes en maken dat de spelregels duidelijk vastliggen voor iedereen.
  • Met het oog op het opsporen en vaststellen van misbruiken werkt het OCMW intens samen met de lokale politie, met de federale en regionale inspectiediensten en met arbeidsauditeurs.
     

Gezondheidszorg

  • De lokale overheid schakelt zich in het preventiebeleid van de Vlaamse Gemeenschap in.
  • De bevoegdheden gezondheid, welzijn en sociale zaken zijn ondergebracht bij één en dezelfde schepen.
  • Het lokale gezondheidsbeleid wordt toegewezen aan één ambtenaar en zit niet verspreid over de hele gemeentelijke administratie. Dit betekent echter niet dat het ambtenarenapparaat per definitie moet worden uitgebreid.
  • De gemeente brengt haar artsen in kaart en betrekt ze bij haar gezondheids- en sportbeleid.
  • De LOGO is het ideale samenwerkingsplatform voor samenwerking tussen huisarts, verpleegkundige en gezondheidswerker.
    • Via dit forum worden gezondheidsacties georganiseerd;
    • Regio-gebonden initiatieven rond bijvoorbeeld asbest, geluidshinder, fijn stof, cadmium.
  • De gemeente sensibiliseert rond afbraakwerken en de gevaren van asbest.
  • Per politiezone kunnen zorgverleners rekenen op parkeerkaarten, eventueel tegen betaling van een jaarlijkse bijdrage.
  • De gemeente ondersteunt bestaande initiatieven rond bijvoorbeeld de mamo-mobiel, bloeddonatie, …
  • Gemeentelijk personeel dat vaak in contact komt met risicogroepen wordt preventief ingeënt tegen de griep.
  • De N-VA onderstreept het positieve karakter van pluralisme en ondersteunt dan ook de instellingen die goed werken, ongeacht de zuil waartoe ze behoren.
     

Personen met een handicap

  • De gemeente en het OCMW vervullen een voorbeeldfunctie bij de inrichting en het toegankelijk maken van publieke ruimtes en gebouwen zoals gemeentehuis, politiekantoor, cultureel centrum, ontmoetingscentrum, dienstencentrum, bibliotheek, OCMW-gebouw, sociaal huis, sportcentrum, voetpaden, zwembad, park ...
  • Toegankelijkheid gaat om meer dan gebouwen alleen. Het gaat ook om dienstverlening en informatie.
  • De gemeente installeert een adviesraad Toegankelijkheid die bestaat uit ervaringsdeskundigen. Deze adviesraad wordt betrokken bij de uitvoering van infrastructuurwerken (aanleg straten, voetpaden, parken, openbare gebouwen, …) en geeft ook advies over het toegankelijk maken van de gemeentelijke dienstverlening (helder taalgebruik, website aangepast voor slechtzienden, … ).
  • Via gemeentelijke reglementen en verordeningen stimuleert de gemeente bij de toekenning van bouwvergunningen de aanvragers om rekening te houden met toegankelijkheid.
  • De gemeente bekijkt of subsidies voor handelszaken die hun pand toegankelijker maken een meerwaarde zijn.
  • De gemeente ondersteunt de uitbouw van een ‘mindermobielencentrale’.
  • De gemeente stimuleert de aanpassing van woningen voor gehandicapten en langdurig zieken.
     

Armoede

  • De lokale overheden ondersteunen organisaties die collectieve acties opzetten met het oog op sociale integratie.
  • Gemeente en OCMW voeren een proactief beleid om verborgen armoede te identificeren.
  • Projecten rond huiswerkbegeleiding aan huis bij kansengroepen verdienen ondersteuning. Ze kunnen een ingang en een opstap zijn naar een brede aanpak van de kansenproblematiek.
  • De gemeente ondersteunt tewerkstellingsinitiatieven van langdurig werklozen en personen met een arbeidshandicap binnen de sociale economie met het oog op doorstroming naar de reguliere economie.
  • De gemeente stimuleert in overleg met cultuur-, sport- en jeugdverenigingen de participatie van kansengroepen aan het socio-culturele leven in de gemeente

Nieuws over dit onderwerp