Nog steeds geen beleidskader voor kleine windturbines (Anzegem is één van de pilootgemeentes)

Op 29 januari 2016, over deze onderwerpen: Energie en Milieu

Op de eerste provincieraad van 2016 deed N-VA een oproep naar het provinciebestuur om dringend het beloofde beleidskader voor kleine windturbines voor te stellen aan de geselecteerde pilootgemeentes. Provincieraadslid Luc Coupillie (Diksmuide): “In november 2015 werd beloofd door het provinciebestuur dat het beleidskader voor kleine windturbines voorgesteld ging worden tegen eind januari 2016. Eindelijk. Tot op vandaag ontbreekt dit plan echter. Verschillende aanvragers voor kleine windmolens dreigen hierdoor hun vergunning te mislopen.”

Provincieraadslid Luc Coupillie (Diksmuide): “We werden gecontacteerd door verschillende particuliere aanvragers voor kleine windmolens bij de geselecteerde pilootgemeentes Alveringem, Anzegem, De Haan, Diksmuide, Roeselare en Wingene. Zij vrezen dat ze hun aanvraag bij hun pilootgemeente zullen mislopen omdat het beloofde provinciale beleidskader niet op tijd zal klaar zijn. Op de provincieraad van november 2015 werd er gesteld dat het beleidskader af zou zijn tegen eind januari 2016.

Het antwoord van de bevoegd gedeputeerde is duidelijk: het kader wordt uitgesteld tot april – mei 2016. De reden naar verluidt zou zijn omdat “de academici nog niet klaar zijn”.

Provincieraadslid Luc Coupillie (Diksmuide) is erg ontgoocheld en begrijpt dit uitstel niet. Volgens hem waren de academici er al een aantal jaren uit. “Academici van UGent, VUB en deskundigen uit andere kenniscentra kwamen in 2013, ook dankzij een vergelijkende studie in Greenbridge Zandvoorde, tot een eindbesluit: de kleine windturbines zijn rendabel, mits de turbine goed wordt gekozen en de plaatsing zorgvuldig gebeurt.”

“Al deze studies hebben de belastingbetaler veel geld gekost en hebben nu drie jaar later nog geen eurocent opgebracht. Wat heeft het beleid al die jaren gedaan? En nu de schuld toeschuiven naar de academici …. nonsens.”

“Je zou warempel gaan denken dat er onwil in het spel zit. Iedere politicus is gewonnen voor het -20 % CO2-uitstootprincipe tegen 2020. Maar het in de praktijk brengen is een ander paar mouwen. Samen met de ondernemers in West-Vlaanderen die klaar staan om de wind te laten renderen, zou je er moedeloos van worden”, besluit raadslid Coupillie.

Luc Coupillie, provincieraadslid N-VA West-Vlaanderen

e-mail: luc.coupillie [at] west-vlaanderen.be
GSM: (0486)38 01 99

Ben Glorieux, fractiemedewerker N-VA West-Vlaanderen
e-mail: ben.glorieux [at] n-va.be
GSM: (0472)60 13 10​

Hoe waardevol vond je dit artikel?