West-Vlaamse meerjarenplanning is op vele vlakken een gemiste kans

Op 28 december 2013

Ook in onze provincie, net zoals onze 64 West-Vlaamse gemeentes, moest de meerjarenplanning 2014-2019 goedgekeurd worden. “Er worden geen keuzes gemaakt en in moeilijke tijden wordt gekozen voor status quo”. De N-VA gaat voor een beleid van verandering, met visie en ambitie.

Dat de provincie de financiële middelen optimaal moet inzetten is voor de N-VA nogal evident”, aldus fractieleider Pillaert. “Dat er een verantwoord fiscaal beleid zal gevoerd worden, is minder duidelijk. Er gaan heel wat bevoegdheden van het provinciale niveau naar het Vlaamse niveau via de interne staatshervorming. De provinciale belastingen zouden dus ook kunnen dalen, maar daar merken we niets van in de meerjarenplanning.”

Er gaat ook te veel aandacht naar persoonsgebonden materies, te weinig naar grondgebonden materies. Deze vaststelling maakt duidelijk dat de meerjarenplanning van de meerderheid voorbij gaat aan de interne staatshervorming, die net de klemtoon op de grondgebonden materies legt. De N-VA betreurt deze evolutie zeer. Er wordt nog 1,7 miljoen euro subsidie voorzien voor welzijn. Ook het Rekenhof formuleert hierop kritiek.”

De provincie West-Vlaanderen zal ook sterk inzetten op marketing. Maar de N-VA plaatst vraagtekens bij de inhoudelijke klemtonen. ‘Iedereen West-Vlaams’ zal bijvoorbeeld op het vlak van aantrekken van bedrijven geen effect hebben. Als er al ingezet wordt op marketing om West-Vlaanderen op de kaart te zetten, dan is tijdens deze periode net toerisme een uitdaging. De herdenking van de Eerste Wereldoorlog is dé ideale kapstok om de diverse beleidsdomeinen te versterken tijdens en na deze bestuursperiode”, besluit Pillaert.

Hoe waardevol vond je dit artikel?