De Katrol: sociaal project voor elke gemeente

Op 21 april 2012
Op zaterdag 21 januari kwamen zeshonderd N-VA-bestuursleden, waaronder Jozef Hellin van N-VA Anzegem, samen in Oostende voor de vierde inhoudelijke halte naar aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012. Voor de N-VA zijn een sociaal beleid, zorg op maat, een inburgeringsbeleid dat mensen insluit en actieve
senioren die zich inzetten, cruciale bouwstenen voor elke gemeente. In de thematische sessies rond sociale zaken, senioren en inburgering en migratie kregen de bestuursleden in het Kursaal Oostende een rits praktijkvoorbeelden aangereikt om mee te nemen naar hun eigen gemeente.

De bestuursleden en parlementsleden uit West-Vlaanderen brachten na het inhoudelijke deel een bezoek aan de Katrol in Oostende, een organisatie die studieondersteuning aan huis geeft aan kansarme kinderen.
Eén kind op dertig wordt in een arm gezin geboren, één kind op zeven leeft in een gezin waarin geen van beide ouders een
eigen inkomen heeft. Leven in armoede ontneemt kinderen en jongeren kansen om volwaardig te participeren aan de maatschappij. Sociale uitsluiting begint al van in de vroege kinderjaren en zet zich door in de schoolse loopbaan. Kinderen
uit kwetsbare gezinnen hebben het moeilijker dan andere kinderen om een diploma of getuigschrift te behalen. Ze participeren minder vlot in de maatschappij en ze blijven in de armoedespiraal vastzitten. Armoede is een complexe waarheid, die niet altijd in te passen valt in de bestaande hulpverleningsmodellen.

De Katrol heeft als doel studie- en opvoedingsondersteuning aan huis te geven aan jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen en hun ouders. Deze ondersteuning gebeurt door hogeschoolstudenten uit sociaal-agogische richtingen en de lerarenopleiding. De Katrol vertrekt hierbij vanuit verzuchtingen van kansarme ouders zelf, namelijk “leer ons kennen” en “we willen dat onze kinderen het beter stellen dan wijzelf en een diploma halen”. Deze uitgangspunten lijken eenvoudig en vanzelfsprekend, maar ze met succes realiseren in de praktijk van elke dag is dat niet. Verdere informatie over deze
organisatie kan u vinden via hun website: http://www.dekatrol.be .

Dit project is op een eenvoudige en goedkope manier over te nemen in andere gemeenten en wij doen dan ook een warme oproep als N-VA Anzegem aan het OCMW en het gemeentebestuur om dit in Anzegem te realiseren. Dit is tevens ook een oproep aan alle sociaal geëngageerde burgers om dit sociaal project te ondersteunen.