Nieuw zwembad Anzegem 2019 Ommersheimplein Vichte (ism Deerlijk)

Op 19 februari 2016, over deze onderwerpen: Onderwijs, Sport, Toerisme & recreatie

Anzegem en Deerlijk zijn het eens over een mogelijke locatie van het gezamenlijk zwembad: het Ommersheimplein in Vichte. Anzegem heeft nu een landmeter aangesteld die moet onderzoeken hoe ze het zwembad optimaal kunnen inplanten op deze locatie.

‘Het Ommersheimplein is voor beide besturen de ideale locatie’, aldus burgemeester Claude Van Marcke. ‘Vlot bereikbaar, centraal gelegen en er is een ruime parking aan de Beukenhofstraat. Bovendien is het perceel onze eigendom en is dit stedenbouwkundig ingekleurd als publieke functie. We zullen uiteraard rekening houden met de bestaande tennisvelden, het grasveld en de bijhorende avontuurlijke speelheuvels, de zogenaamde ploeterput.’
‘Ook voor de inwoners van Deerlijk is deze locatie ideaal. Ze lig dicht bij zowel het centrum als Sint-Lodewijk’, zegt Ann Accou, schepen van sport in Deerlijk.

Het nieuwe zwembad wordt er een zonder veel toeters en bellen, weet de Anzegemse schepen van sport en ruimtelijke ordening Jeremie Vaneeckhout: ‘Het zwembad komt er in de eerste plaats op vraag van onze verenigingen en scholen. Zij willen een gewoon 25-meterbad zonder al te veel tierlantijntjes. Zonder Deerlijk zou dit voor ons financieel niet haalbaar zijn, want de prijs van een nieuw en heel eenvoudig zwembad wordt al op zo’n 3.500.000 euro zonder btw geschat. Dankzij Deerlijk kunnen we de kosten delen’, zegt schepen Vaneeckhout.

Schepen Ann Accou vult aan: ‘We willen met dit nieuwe zwembad al onze scholieren de kans geven op schoolzwemmen tijdens de schooluren. Dat is een realistische doelstelling als je met 2 gemeenten samenwerkt. Als je met een hele regio een zwembad bouwt, is dat geen haalbare kaart.’ Ook recreatieve zwemmers zullen buiten de schooluren terechtkunnen in het zwembad. Nu Zwevegem een kleiner bad bouwt moeten Anzegem en Deerlijk zelf een oplossing vinden voor de scholen.

Burgemeester Claude Croes besluit: ‘Dit is naast de brandweerkazerne het tweede sterke intergemeentelijke dossier met de gemeente Anzegem. Voor de tweede keer op rij bewijzen wij dat wij perfect kunnen samenwerken met een gelijkwaardige gemeente zonder te fusioneren.’